Et kontor å trives i – som også signaliserer bedriftens verdier

Ny forskning viser at design faktisk har større innvirkning på oss enn det som tidligere har vært kjent. Og det er positiv påvirkning. Det er en klar sammenheng mellom hvor effektiv en ansatt er og miljøet man sitter i. Et inspirerende miljø bidrar til høyere produktivitet. Ved å investere i innredning, investerer du både i den interne stoltheten og i attraksjonsverdien for nye aktuelle søkere. Et velfungerende og motiverende kontormiljø blir dermed en viktig måte å uttrykke bedriftens identitet og merkevare på, og bringe ansatte sammen om en felles visjon.
Vi hos Kinnarps har lang erfaring med å finne funksjonell innredning med en sterk identitet, i samarbeid med våre kunder, forhandlere og arkitekter. Å skape et funksjonelt, hyggelig og merkevarebyggende interiør som appellerer til både kunder og ansatte begynner med en grunnleggende analyse av behovet. Dette for å skape et tilpasset miljø som støtter både arbeidsoppgaver og arbeidsmetoder, samtidig som velvære og kreativitet fremmes.

"Å uttrykke merkevaren og identiteten til virksomheten ved hjelp av innredningen er nå et åpenbart ønske fra mange kunder"
"Vi starter alltid med en kartlegging av kundens behov, og har lagt merke til at det blir stadig mer vanlig at kunden ønsker seg et innredningskonsept som gjenspeiler foretakets identitet. Stadig flere forstår sammenhengen mellom arkitektur og identitet, og at man kan jobbe aktivt med innredningen for å forsterke foretakets verdier – både eksternt av kundene og internt av de ansatte. White Arkitekter arbeider i team, og innen foretaket er det mange forskjellige profesjoner som samarbeider, blant annet kan lysdesignere og sosialantropologer knyttes til prosjektene. Fremfor alt er det i aktivitetsbaserte arbeidsmiljøer at merkevare og foretaksidentitet har fått stadig mer plass. I tilfeller der vi har slike forutsetninger å forholde oss til, vil det selvsagt være lettere å forsterke for eksempel et bestemt uttrykk hvis det finnes et bredt utvalg av materialer og farger å jobbe med. Det er spesielt bra hvis valgmulighetene også er tilgjengelige i grunnmaterialene, og ikke bare i produktene som skal brukes som blikkfang." Fordi det er kundens behov som styrer, må funksjonen komme først. "Også her er det typen av miljø som avgjør. Hvis det er et offentlig miljø med mer slitasje og flere krav som skal oppfylles, velger jeg materialet først og forholder meg til de fargene som materialet kan fås i etterpå. Hvis det er et privat miljø, er det noen ganger plass til å starte med fargen og deretter velge materialet."
Et bredt spekter av materialer og farger er viktig
Ingrid Ehrnebo har inngått i gruppen av arkitekter som har jobbet sammen med Kinnarps i utviklingen av nye materialer og farger – blant annet finér beiset i ulike fargetoner som kan matches med tekstiler i flere kvaliteter og farger. For Ingrid er et bredt utvalg av materialer og farger fra en leverandør ikke bare viktig for den kreative prosessen, det underletter også når hun skal kunne oppfylle sitt engasjement overfor kunden. "Som interiørarkitekt SIR/MSA kan jeg ikke ta stilling for eller foreskrive et bestemt materiale eller utvalgte produkter bare fordi jeg foretrekker dem. Tittelen innebærer også en forpliktelse til å være upartisk og økonomisk uavhengig av det jeg foreskriver. Jeg har et ansvar for å foreslå de beste løsningene sett ut fra kundens behov, og det tror jeg faktisk ikke alle er klar over. I mitt arbeid som arkitekt hjelper jeg kunden med å utvikle de beste løsningene ut fra et funksjonelt og estetisk perspektiv, samt ut fra de lovmessige kravene."
Friere kreativt arbeid
Muligheten til for eksempel å kunne arbeide med flere farger innenfor samme fargeskala, og matche dem med ulike typer materialer og produkter, gjør det kreative arbeidet friere. "Da er det mulighet til å gå "all in", noe som kan være svært effektfullt under de rette forholdene. Hvis man har et større miljø der det skal tilføyes mange elementer, er det min erfaring at det ofte blir bedre hvis man deler opp det litt og jobber med farger ton-i-ton." Igjen avhenger mulighetene for å leke med farger og materialer av miljøet og kundens behov. "Innredning er et komplekst puslespill der estetikk og merkevarebygging skal forenes med funksjon, og dessuten med mange forskjellige lover og standarder for sikkerhet, ergonomi og tilgjengelighet."
"Med flere valgmuligheter blir arbeidet fra visjon til virkelighet mer kreativt. Beiset finér gjør at trefølelsen blir ekte, siden man fortsatt ser at det er et naturlig materiale. Jeg synes det er lett å harmonere beis med annen innredning, å finne basisen i beis og kombinere den med andre materialer"

Slik tenker Ingrid:
Ærlige materialvalg skaper et miljø vi kan forholde oss til
Ingrid unngår så langt det er mulig å bruke noe materiale som imiterer et annet. Med ærlige materialer mener hun at de forteller om innholdet, dvs. ser det ut som tre er det enten massivt tre eller finér.
Fargevalg
I stedet for å prøve å finne samme farge på ulike materialer, bruker Ingrid gjerne farger som ligger nær hverandre i en og samme fargeskala.
Beis og lakk
Beiset og lakkert tre gir helt ulike inntrykk. Beiset finér på et møbel gir et mykere inntrykk enn en dekkende lakk. Treets årer ses gjennom beisen og gir en visuell dybde.

Finn både identitet og funksjon i valg av materialer
Med andre ord er innredningen og valget av materialer og farger viktig for kontormiljøets identitet og funksjonalitet. Derfor tilbyr vi Kinnarps Colour Studio som er en bred og dyptgående kolleksjon som inneholder forskjellige materialer, strukturer og farger (stoff, lær, laminat, finér, metall, akryl, plast og glass). Materialene er testet og sertifisert for å garantere god funksjonalitet og kvalitet i mange forskjellige miljøer – enten man trenger vaskbare stoffer, arbeidsbord som kan tørkes av eller høy brannsikkerhet. Materialene vi velger å inkludere i vårt standardsortiment utvikles i nært samarbeid med arkitekter og interiørarkitekter. Det gjør vi for å sikre at Kinnarps Colour Studio har en bredde og funksjonalitet som inspirerer og letter den kreative prosessen.