I over 30 år har Publicis Sapient vært en ledende aktør innen digital transformasjon og bærekraftig vekst. Da søsterselskapet Publicis Media skulle flytte inn i de samme lokalene, så selskapet en mulighet til å gi kontoret et løft. Med hjelp fra Kinnarps ble det skapt en langsiktig bærekraftig og attraktiv arbeidsplass med fokus på ergonomi.
Innenfor døren møtes man av den imponerende takhøyden. Det unike lokalet, som tidligere var en kirke, setter et stemningsfullt preg på kontoret, men innebærer også en stor utfordring når det gjelder lydmiljøet. Claudia Brodlova, Associate Finance i Publicis Sapient, forteller at nettopp akustikken var en av de største utfordringene i prosessen mot de nye miljøene. – Før Kinnarps gjorde om miljøene våre, hadde vi høyt støynivå på kontoret. Når folk snakket, ga det gjenklang i hele lokalet, noe som førte til at man ble sliten og fikk problemer med å konsentrere seg, forteller hun. For å skape et bedre lydmiljø, ble det lagt stor vekt på akustikk i planleggingen. Ved hjelp av strategisk plasserte lydabsorbenter, polstrede møbler, tepper og gardiner kunne lydmiljøet i den tidligere kirken temmes for å passe til et moderne kontor.
Ved hjelp av strategisk plasserte lydabsorbenter, polstrede møbler, tepper og gardiner kunne lydmiljøet i den tidligere kirken temmes for å passe til et moderne kontor. I første etasje henger den lydabsorberende skjermen Vibe ned fra det som tidligere var kirkens prekestol. Ved å skjerme av overflaten fra resten av kontoret, skapes et rom i rommet som både gir bedre lydmiljø og mulighet til å jobbe avskilt.
En annen utfordring med å skape et moderne kontor i et kirkelokale, var planløsningen med de store og åpne flatene som kjennetegner bygningen. For å skape et miljø som støtter Publicis Sapients arbeidsmåte – en balanse mellom individuelt arbeid, møter og kreativt samarbeid – var det nødvendig å tenke nytt og skape en tydelig arbeidsflyt.
Løsningen ble å utforme rom i rommet, der ulike funksjoner kunne få sin egen plass uten å forstyrre helheten. Hengende skjermer og tekstiler bidro til å definere soner som var tilpasset spesifikke arbeidsoppgaver. Disse avgrensningene gjorde at man kunne skape fleksible miljøer som støtter både individuelt konsentrasjonsarbeid og samarbeid, samtidig som kontorets åpne karakter ble bevart. Resultatet ble en gjennomtenkt arbeidsflyt der medarbeiderne enkelt kan bevege seg mellom ulike typer overflater, tilpasset behov.
Claudia Brodlova, Associate Finance, Publicis Sapient.
”Miljøene passer til arbeidsmåten vår, er ergonomisk utformet og har fått et helhetlig uttrykk”.
I loungen i første etasje skaper sofaen og stolen Bolero en innbydende atmosfære sammen med bordet Matsumoto. I bakgrunnen står sittebås Point, som tilbyr en avskjermet sone til for eksempel telefonsamtaler.
I første etasje finner vi kantinen, som ble planlagt for også å kunne brukes som møteplass ved større arrangementer eller konferanser. En gardin kan trekkes for, slik at området skilles sømløst fra resten av etasjen. Stolen Neo Lite, sofaen Nestor og bordet Matsumoto gir miljøet et hyggelig uttrykk.
For Publicis Sapient var det viktig å skape et arbeidsmiljø som ikke bare er bærekraftig fra et miljøperspektiv, men som også gir mulighet for endring. Muligheten til å fornye og oppdatere møblene ved behov var en selvfølge – et aspekt som ikke bare gjenspeiler en ansvarlig bærekraftsstrategi, men også et fokus på kvalitet. – Vi ønsket en langsiktig bærekraftig løsning med innredning som kan oppdateres og fornyes ved behov. Tilgangen på reservedeler var avgjørende og en av grunnene til at vi valgte å samarbeide med Kinnarps, forklarer Claudia.
Kvalitet handler ikke bare om at møblene skal vare lenge, men også om at de skal kunne tilpasses fremtidige behov uten å miste sin funksjon eller estetikk. Ved å velge en leverandør som tilbyr lokalt produserte møbler og et gjennomtenkt design, kunne selskapet også minimere innredningens karbonavtrykk.
En løsning av høy kvalitet betyr dessuten lavere vedlikeholdskostnader og mindre sløsing med ressurser. Med Kinnarps som partner fikk Publicis Sapient en innredning av bærekraftige materialer og tilgang til et reservedelssystem som garanterer at møblene kan brukes og fornyes over tid. Resultatet er et kontor hvor hver detalj er gjennomtenkt – fra designet til det langsiktige bærekraftsarbeidet – noe som gjør det til en attraktiv arbeidsplass både nå og i fremtiden.
Drømmen om en arbeidsplass som kombinerer attraktivt design med god helhetsergonomi er blitt til virkelighet. Til tross for at flere mennesker nå deler samme kontorareal, har lydmiljøet gått fra å stå i veien for produktiviteten til å bli behagelig summing i bakgrunnen.
– Kinnarps innredningsløsning gjorde underverker for lydmiljøet. Man merker tydelig hvilken forskjell det gjør for eksempel å ha skjermer ved skrivebordsplassene, polstrede møbler og gardiner, forteller Claudia. Hun sier at det føles trygt å ha satset på en innredningsløsning som er bærekraftig over tid, og forteller at de er svært fornøyde med hvordan de i samarbeid med Kinnarps har klart å skape et både funksjonelt og inspirerende arbeidsmiljø, samtidig som lokalets unike karakter er bevart. Medarbeiderne kommer også inn på kontoret oftere nå enn før, noe Claudia tror er knyttet til den forbedrede helhetsergonomien.
”Kinnarps innredningsløsning gjorde underverker for lydmiljøet. Man merker tydelig hvilken forskjell det gjør å for eksempel ha skjermer ved skrivebordsplassene, polstrede møbler og gardiner.”